סעיף 133 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958, קובע כי הוועד המקומי רשאי, באישור המועצה, להטיל בתחום הנהלתו כל מס שהמועצה רשאית (אגרות, היטלים ודמי השתתפות) וכן רשאי הוא באישור המועצה, ובכפוף להוראות חוק ההסדרים, להטיל ארנונה כללית.
מסי ועד מקומי משמשים למימון הפעילות המוניציפאלית לכלל התושבים בשלטון דו-רובדי, המורכב משתי רשויות מקומיות שונות: מועצה אזורית (הרובד העליון), החולשת על כלל שטח המועצה, והוועד המקומי (הרובד התחתון), המופקד על ניהול היישוב הספציפי.
תהליך כינון ארנונת ועד מקומי אינו מידי ודורש מעורבות של גורמים שונים. עד לכינון ארנונת ועד מקומי, מסי היישוב, הנגבים מזה שנים בידי ועד האגודה, משמשים חלופת גבייה.
בהתאם להחלטת האסיפה הכללית מיום 21.9.25 הוחלט על העלאת מסי היישוב מ-220 ₪ ל-290 ₪. תעריף הגבייה החדש נכנס לתוקף החל מ-1.10.25.
התשלום יחול על כל בית אב ועל כל יחידת דיור, למעט על יחידת דיור בה מתגוררים ילדיהם או הוריהם של בעלי הבית.
החל מתאריך 1.10.25 חודשה גביית אגרת שמירה חודשית בסך של 180 ₪.
ביום חמישי, 25.9.25, התקיימה פגישה עם מג"ד מג"ב גזרתי, סנ"צ יגאל הרוש.
במסגרת הפגישה הובהר כי לצורך התנדבות לשמירה יש לעמוד בדרישות האבטחה שנקבעו בידי מג"ב. הוועד ממתין לקבלת הקריטריונים המפורטים ממג"ב.
נותרו תקני שמירה לא מאוישים לחיילי מילואים נוספים. כל המעוניין/ת מוזמן/ת לפנות לנציג הוועד – מר תומר שפירא בטלפון 050-2404053.
הסדר בין הוועד לספק הניקיון הביא לפיתרון פינוי פחי האשפה של המעון והגנים. בעקבות כך, מכולת האשפה שהוצבה בסמוך לגנים פונתה. נבקש לשמור על הניקיון באזור.
התקבלו תלונות רבות בנוגע לניקיון פחי האשפה בשלב ו'. נזכיר כי בעקבות משאל תושבים שבוצע בתקופת הוועד הקודם הוחלט להציב מכולות אשפה באזור. אנו מבקשים להקפיד על ניקיון בסביבת הפחים, כדי לשמור על הסביבה ולמנוע מפגעים תברואתיים. במידה והניקיון לא ישמר באזור זה תיבחן מחדש ההחלטה על הצבת הפחים באזור זה.
ביום שני, 29.9.25, בוצע מיפוי של צנרת ההשקייה ביישוב. אותרו נקודות של פיצוצי מים מצנרת ההשקייה והנושא הועבר לטיפול ספק שירותי הגינון שיטפל בנושא בהקדם האפשרי.
לצערנו, מנהלת המשרד הנכנסת, גב' הדר ארז, הודיעה לאחר מספר ימי עבודה בודדים על עזיבתה. הוועד פרסם מכרז חדש לאיוש המשרה שתהליכו יושלם לאחר חג סוכות.
עד לאיוש משרת מנהל/ת המשרד לא יינתנו שירותי מזכירות. לקבלת מענה ניתן לפנות בכתובות המייל של המזכירות והוועדים. במקרים דחופים ניתן ליצור קשר טלפוני עם חברי הוועדים.
עד לאיוש מנהל/ת המשרד לא תתקיים חלוקת דואר בשעות הבוקר, למעט בימי שישי.
חלוקת דואר וחבילות יתקיימו בימי שני ורביעי בשעות 16:00 – 18:00 ובימי שישי בשעות 9:00 – 12:00.
אגודה שיתופית "ענתות – כפר שיתופי בע"מ", ח.פ 570027656, משמשת מזה שנים ספק המים ביישוב עלמון (ענתות) והיא זו שאמונה על ניהולו.
משק המים מנוהל כ-"משק סגור", שכל הכנסותיו נועדו להחזקתו ושיפורו גרידא. רשות המים (המאסדר) קובעת הן את התעריפים בהם ספק המים רוכש מים מחברת מקורות והן את התעריפים אותם ישלמו הצרכנים. ההיתכנות הכלכלית לניהול משק המים מתבססת על כך שהמחירים בו ספק המים רוכש את המים מחברת מקורות נמוכים מהתעריפים שנקבעו למכירה לצרכנים.
בשנים האחרונות התרחשו חריגות תקציביות משמעותיות, של מאות אלפי שקלים, במשק המים ביישוב עלמון. זאת כתוצאה מהזנחה ארוכת שנים של תשתיות המים, שהובילו לפיצוצי מים רבים, לצד תשתיות מים רעועות בשלבי הבנייה החדשים ביישוב שאושרו בידי המועצה האזורית מטה בנימין (להלן – המועצה). לראייה, משנת 2021 עד לשנת 2023 גדל פחת המים השנתי בכ-29%.
חריגות תקציביות אלה מומנו ממקורותיה הפרטיים של האגודה, בשל האחריות המוטלת עליה כספק המים ביישוב עלמון, ולמרות שהספקת מים הוא שירות מוניציפאלי הניתן לכלל התושבים, שרובם אינם חברי אגודה.
אסיפה כללית מיום 17.4.25 החליטה כי האגודה תחדל לשמש ספק המים ויש לפנות למועצה לקבלת האחריות על הנושא לצרף מסמך.
לפיכך, במהלך השנה וחצי האחרונות התקיימו מגעים בין הוועד היוצא למועצה לבחינת האפשרות להעברת האחריות על ניהול משק המים לאחרונה, בדומה לנעשה במספר יישובים אחרים. שיחות אלה התקיימו על רקע ההבנה כי המועצה נושאת באחריות להספקה השוטפת של מים נאותים לכל תושביה, כמתחייב בחוק תאגידי מים וביוב, תשס"א-2001.
לטענת המועצה, היא אינה ערוכה לקבל על עצמה את ניהול משק המים.
ועד האגודה החל בנקיטת פעולות אקטיביות ליישום החלטת האסיפה הכללית מיום 17.4.25. במסגרת זו נעשו פניות יזומות לרשות המים ולחברת מקורות לצורך החזרת מנדט הספקת שירותי המים. לצרף את המכתב למקורות
במקביל לכך הוועד פועל לאיתור נזילות ומתן מענה מהיר לתיקונם כדי לצמצם נזקי הפסדי מים. נבקש את עזרתכם בדיווח על כל נזילה (תמונה/סרטון של מקור הנזילה) לטלפון 052-5265666 עד להשלמת העברת האחריות למועצה או לגורם אחר מטעמה.
נבהיר כי בהתאם לכללי המים (אספקת מים לכבאות והצלה), תשע"ח-2018, אין לעשות שימוש בהידרנטים (ברזי כיבוי אש) לצרכים פרטיים.
הזנחה ארוכת שנים של אזור הקרוואנים והיעדר אכיפה, מתוך רצון לקדם תוכניות בנייה, הפכו את האזור למפגע סביבתי ובטיחותי במרכז היישוב. בנוסף, נחשפנו לאחרונה לתופעה מטרידה של פלישה לנכסי האגודה באזור הקרוואנים.
בהתאם להחלטת ועד האגודה מיום 27.8.25 התחלנו בפרויקט לשיפור נראות האזור והאחיזה בנכסי האגודה שבו תוך בחינת יחס עלות-תועלת.
במסגרת הפרויקט נחזיר לשימוש קרוואנים שראויים למגורים ונפעל לאכלוסם, נבצע ניקיון בסיסי של האזור ונבצע אכיפה קפדנית להבטחת נכסי האגודה, בטיחות האזור ושמירה על הניקיון.
בעבר נגבו תרומות מתושבים לטובת פעילות ועדת בנינו שנכנסו לחשבון האגודה.
לא בוצע מעקב מצד האגודה והוועדה אחר היקף הכספים שנכנסו ויצאו מהחשבון לטובת פעילות הוועדה.
הצדדים הגיעו להבנות והסכמות, כי הסכום שנותר לתשלום לוועדה מתוך חשבון כספי האגודה יעמוד על סך של 9,000 ₪ וזאת, בהסתמך על רישום בדוחות הכספיים וסיכומים עם ועד ההנהלה היוצא של האגודה, שסיים את תפקידו ביולי 2025.
ביום 16.9.25 נחתם הסכם בין האגודה לוועדת בינינו לפירעון כל החובות הקיימים לאגודה כלפי הוועדה בגין כספים אלה.
לפי הסכם זה הועבר סך של 4.5 אלף ₪ באותו היום לפעילות הוועדה ותשלום נוסף בסכום זהה יועבר לפעילותה סמוך לחג פסח.
תמונת המצב הפיננסית
מדי חודש נציג את תמונת המצב הפיננסית של חשבונות האגודה ולעומת התחזית הצפויה לחשבון הראשי, הנגזרת מתוכנית ההבראה.
להלן ריכוז יתרות החשבון בבעלות האגודה ליום 30.9.25 ותחזית התפתחות החשבון.
טיפול בדרישות חוב
מועצת מטה בנימין הגישה לוועד הקודם, בפברואר 2025, דרישת תשלום בסך של כ-500 אלף ₪ בגין תשלומי ארנונה של 12 קרוואנים, שאת חלקן משכירה האגודה, ולטענת המועצה לא דווחו לתשלום במשך 18 שנים.
ב-10.9.25 יזם הוועד פגישה עם מנהל אגף נכסים והכנסות במועצת מטה בנימין, מר אפי פלס. במסגרת הפגישה עמד הוועד על דעתו כי דרישת המועצה אינה סבירה ונוגדת את חוק ההתיישנות, תשי"ח-1958, וכי האחריות על גביית ארנונה מוטלת על המועצה או מי מטעמה.
החטיבה להתיישבות הגישה לוועד הקודם, ביולי 2025, דרישת תשלום חוב של האגודה בסך של כ-320 אלף ₪ בגין החזר הלוואות ששימשו להקמת היישוב.
בשיח שוטף שמנהל הוועד עם החטיבה נבחנת האפשרות לקיזוז החוב ופריסתו על פני כמה שנים, וזאת כחלק מתוכנית ההבראה של האגודה.
האסיפה הכללית השנתית
בהתאם לסעיפים 24, 26 ו-73 לתקנון האגודה אנו נערכים לכינוס האסיפה הכללית השנתית עד ליום 31.12.25. מידע מקדים ומועד האסיפה ימסרו בהמשך.
ישויות האגודה
ועדת הביקורת היא אחת הישויות החשובות ביותר באגודה שיתופית, ותפקודה חיוני להתנהלותה התקינה של האגודה. ועדת הביקורת משמשת כלי של האסיפה הכללית לוודא שישויות האגודה מגשימות בצורה יעילה את המטרות שלשמן נבחרו ואינן מעמידות בסיכון את כספם ורכושם של חברי האגודה.
בהתאם לסעיף 54 לתקנון האגודה, רשאית האסיפה הכללית לבחור בוועדת ביקורת, שתורכב משלושה חברים לכל הפחות. אנו מזמינים את כל חברי האגודה להגיש מועמדות לתפקיד.
חברים המעוניינים לקחת חלק בוועדת הביקורת מתבקשים לשלוח עד ליום 31.10.25 את מועמדותם לכתובת המייל של ועד האגודה: Vaad.a.anatot@gmail.com
המאחז על הגבעה
ב-19.8.25 פנה ועד האגודה לסגנית המועצה, גב' חנה איטח, לעצירת ההשתלטות הבלתי חוקית על הגבעה הסמוכה ליישוב. זאת לאחר התנהלות חד-צדדית של חברי הגרעין והתעלמות בולטת מהצורך בקבלת הסכמה רחבה מהמועצה ומהנהגת היישוב.
המלווה הקהילתית, גב' פנינה טי, עדכנה לאחרונה כי הנושא נמצא בטיפול המועצה. עם זאת טרם התקבלה התייחסותם בכתב. נמשיך לעקוב ולעדכן בעניין.